Zagreb, 15. travnja 2025. – Na konferenciji Hrvatske gospodarske komore održane u Zagrebu, u ponedjeljak 14. travnja 2025., predstavljena je stručna studija “Ekonomski učinci riječke luke”. Autori studije s Ekonomskog fakulteta u Osijeku i Pomorskog fakulteta u Rijeci predstavili su tri razvojna scenarija riječke luke temeljena na analizi prošlih tendencija i sadašnjeg stanja, te procjene prometnog i infrastrukturnog razvoja. Na predstavljanju studije bili su predsjednik uprave ENNA grupe Boštjan Napast i član uprave Anton Barbir te predsjednik i član uprave ENNA Transporta i ENNA Logica Gregor Glušič i Petar Glavaš.
Kako je istaknuto na konferenciji, jedan euro uložen u luku generira 1 euro i 40 centi gospodarske aktivnosti te još euro i pol dodane vrijednosti, a razvoj generira pozitivne učinke duž cijelog dobavnog lanca, potičući rast sektora poput transporta, logistike, trgovine i drugih povezanih industrija.
Na terminalima u Rijeci godišnje se prekrca 13-14 milijuna tona robe, a nakon otvaranja Rijeka Gateway kontejnerskog terminala, koji zajedno razvijaju ENNA Logic i APMT, očekuje se da će promet već dogodine porasti na 20 milijuna tona. Za razvoj luke, ističu autori studije, ključno je ulaganje u infrastrukturu.
Prema optimističnom scenariju iz studije, koji pretpostavlja dovršetak dvokolosiječne nizinske pruge Zagreb – Rijeka do 2032. godine, Rijeka bi do 2040. mogla prerasti u istinsko logističko središte regije i glavni „gateway“ za središnju i jugoistočnu Europu. U tom scenariju, procjenjuje se da bi riječka luka generirala pet puta više ekonomske aktivnosti nego danas, odnosno 3,3 milijarde eura i 8.600 radnih mjesta u luci, pratećim djelatnostima i u širem gospodarstvu Primorsko-goranske županije.
– Ključna stvar koja nam ostaje je izgradnja nizinske pruge prema Zagrebu. Ja sam uvijek optimist i „stišćem“ da to bude što prije – izjavio je Oleg Butković, potpredsjednik Vlade RH i ministar mora, prometa i infrastrukture koji je bio jedan od sudionika konferencije.
– Ono što je dalo dodatan poticaj i snažan zamah daljnjem razvoju je i povijesni koncesijski ugovor zahvaljujući kojem će kroz par mjeseci u funkciji biti novi kontejnerski terminal. Imamo garantirani promet i izgrađenu spojnu cestu od novog terminala do autoceste, a ono što još treba ojačati je željeznička mrežu prema europskim pravcima – rekao je Butković.
– Osnovni scenarij iz studije predviđa umjeren, ali stalan rast lučkog prometa i realizaciju već planiranih infrastrukturnih ulaganja, generiranje oko 2.500 novih radnih mjesta i ukupnu vrijednost proizvodnje povezane s radom luke na približno 2,44 milijarde eura u 2040. S druge strane, pesimistični scenarij prikazuje ishod u kojem se ostvaruju negativni rizici poput kašnjenja ili nedovoljnog ulaganja u infrastrukturu – rekao je jedan od autora studije, Davor Dujak s Ekonomskog fakulteta u Osijeku. Rekao je da pesimistični scenarij jasno ilustrira cijenu odgode ulaganja čime se propuštaju značajne ekonomske prilike za luku, ali i cijelu zemlju.
Konferencija je pobudila veliki interes medija, a HRT i Nova TV o konferenciji su izvijestili i u svojim Dnevnicima.
Prezentaciju ključnih dijelova Studije o ekonomskim učincima riječke luke možete pogledati OVDJE.
Izvršni sažetak studije o ekonomskim učincima riječke luke dostupan je OVDJE.